tisdag 20 november 2012

Helgen i Bruksvallarna.

Ordspråket lyder "upp som en sol och ner som en pannkaka". Min helg i Bruksvallarna var tvärtom; Ner som en pannkaka och upp som en sol.

Fredagen - 5 km klassiskt, en distans som jag tycker är superkul och hade stora förväntningar på. Jag ville så mycket och trodde verkligen att detta var min dag. Och det började bra. Första 2 km kändes bra. Jag satsade friskt enligt min plan och var bra med vid första mellantiden. Sen hände något. Benen kändes plötsligt sega som sirap och jag kunde inte alls åka så snabbt som jag hade tänkt.
Min slutsats efter detta lopp är att jag ville för mycket. Jag spände bågen lite väl hårt och var överladdad. Och anspänning är bra, men till en viss gräns. Trots stor besvikelse över loppet, så blev det en väldigt lärorik dag för framtiden.

Lördagen - 10 km skate. Ny dag med nya möjligheter. Trots fredagens fall lyckades jag ladda om och se fram emot denna distans. För er som följt mig en längre tid vet hur jag kämpat med att orka skejta längre distanser. Och vilken lycka att känna dessa framsteg. 15:e svenska är ett enormt kliv i jämförelse med tidigare säsonger och bara 15 sekunder från en topp 10-placering. Jag har en bättre uthållighet idag. Hårt jobb ger utdelning. Framförallt, det var så otroligt roligt att åka skidor denna dag. Jag var avslappnad och det var ren glädje i min åkning.

Söndagen - skate-sprint. Lördagen gav självförtroendet åter en boost. På banan som var 1200 m fanns det inget att hålla igen på. Vissa partier av banan kände jag mig otroligt stark på, framförallt 3:ans växel, där det lutar lätt uppför. På de brantare delarna ville huvudet åka fortare än benen klarade av för dagen. Där fick jag kämpa. Med en 7:e plats och 5:e svenska är jag mycket nöjd.

Det är skönt att efter helgen veta utgångsläget. Vart jag är idag. Jag börjar här och ska jobba mig uppåt. Jag är övertygad om att det finns mer att ge när kroppen fått mer återhämtning. Och vilken lång spännande vinter vi har framför oss!!

Efter helgen fick jag ett glädjande besked om att få starta i den nationella gruppen under helgens Världscup-premiär. Så redan idag beger jag mig upp för att få ett par dagars skidåkning på banorna innan startskottet går.

1 kommentarer:

Anonymous Tomas sa...

Det låter som du går en spännande säsong till mötes!

20 november 2012 kl. 20:46  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida